Beter communiceren met jouw kandidaat: werk aan de experience

Communicatie is key, als je de Candidate Experience wilt verbeteren. Om jouw kandidaten meteen een goed beeld te geven van jouw organisatie en daarmee een sterke indruk te maken. Door na te denken over het taalgebruik en bijvoorbeeld te herinneren met een SMS. Heel concreet, precies op het moment dat jouw kandidaat dat het meest waardeert en bijvoorbeeld om no-shows zoveel mogelijk te voorkomen.

Beter communiceren: 5 handige tips

Benieuwd hoe je beter communiceert met jouw kandidaat? Gebruik onze 5 tips en zorg ervoor dat je de Candidate Experience verbetert:

  • Feliciteer in plaats van bedank
  • Denk na over het taalgebruik
  • Stuur meteen een bevestiging
  • Herinner met een SMS
  • Gebruik een Google Maps-link

Denk na over het taalgebruik

Door middel van het vocabulaire dat je hanteert bepaal je welke indruk je maakt op nieuwe kandidaten. In een heel formele stijl zoals in de opening van de vorige zin, of juist lekker toegankelijk om het meteen leuk te maken.

Tip: gebruik de stijlgids voor communicatie of houd rekening met de persona’s die je met marketing hebt gedefinieerd. Hoe beter je dat doorvoert in de vacatureteksten en communicatie met kandidaten, des te groter de kans dat zij goed passen bij de bedrijfscultuur binnen de organisatie.

Maak niet zomaar gebruik van standaardteksten, maar verwerk bijvoorbeeld sportieve termen, wat typisch jargon of een paar inside-jokes die je later wel uitlegt in de communicatie. Omdat je maar één keer een eerste indruk kunt maken, waarmee je de toon zet voor het verdere proces. Zodat jouw kandidaat een betere ervaring heeft en je als organisatie goed kunt laten zien hoe je communiceert en waar je voor staat.

Let op: helder communiceren met jouw kandidaat? Ga uit van taalniveau B1 of B2, onafhankelijk van de stijl die je kiest. Dat garandeert een goede leesbaarheid.

Stuur meteen een bevestiging

Goede communicatie met kandidaten gaat om concreet taalgebruik en een duidelijk verhaal. Minstens zo belangrijk is het om meteen een bevestiging te versturen en kandidaten niet te lang in afwachting te laten.

Laat merken dat de sollicitatie goed is binnengekomen en beschrijf het verdere proces. Ook als het nog even duurt, voordat je inhoudelijk antwoord kunt geven. Door simpelweg te communiceren dat je wat extra tijd nodig hebt. Of door meer concreet te beschrijven wat er nu zal gebeuren en wanneer de kandidaat een antwoord van je kan verwachten.

Stuur meteen een bevestiging en volg snel met de uitnodiging. En blijf dicht op de bal in de rest van het proces, vooral nadat de kandidaat actie heeft ondernomen. Opnieuw ter bevestiging van de goede keuze, zoals met de eerste felicitatie of bevestiging om de onzekerheid over het nemen van de juiste stap effectief weg te nemen.

Herinner met een SMS

Denk bovendien na over het kanaal dat je gebruikt om met kandidaten te communiceren. Een e-mail is heel gebruikelijk en gangbaar na een sollicitatie. En die sluit goed aan bij de verwachtingen van een kandidaat, bijvoorbeeld na een mobiele sollicitatie.

Wil je een herinnering sturen om no-shows tijdens een sollicitatie te voorkomen? Dan is een SMS (of WhatsApp) waarschijnlijk beter geschikt. Als kanaal waar onbewust meer urgentie vanuit straalt, waardoor dit beter past bij een last-minute-herinnering.

Tip: wil je instructies meesturen voor het sollicitatiegesprek of nog een paar tips delen? Doe dat wat langer van te voren en gebruik e-mail, waar minder urgentie vanuit gaat en waarin je meer ruimte hebt om uit te leggen.

Gebruik een Google Maps-link

Maak het je kandidaat zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld om de locatie voor de sollicitatie eenvoudig te vinden. Gebruik een Google Maps-link in een beschrijvende e-mail of in de herinnerings-SMS.

Tip: doorloop zelf het sollicitatieproces of werk met testkandidaten die jouw organisatie nog niet kennen. Probeer vast te stellen waar ze tegenaan lopen en wat er onduidelijk is, om ze daar nog beter mee te helpen.

Neem zoveel mogelijk onzekerheid weg en maak het makkelijk, om fouten en no-shows te voorkomen. Dat draagt bij aan een betere ervaring bij de sollicitant en maakt tegelijkertijd het sollicitatieproces efficiënter. Dankzij betere communicatie en een betere ervaring, om kandidaten enthousiast te maken om voor jouw organisatie te komen werken.

Beter communiceren met jouw kandidaat? Of benieuwd naar de rest van ons ATS? Neem contact met ons op, we horen graag van je.