Hoe kies je het juiste ATS voor een grote organisatie? En wat is eigenlijk de wervingsstrategie, waar die software binnen moet passen? Patrick Boonstra en Daan Huisman hebben hun krachten gebundeld als Recruitment Tech Masters. Daarmee gelden ze in één keer als dé go-to partner voor begeleiding bij de strategie, selectie, implementatie en optimalisatie van recruitment technologie.
“Leveranciers van recruitment technologie reageren doorgaans blij, als ze zien dat wij bij de klant aan boord zijn,” vertelt Daan. “Daarom gaan we de komende tijd een aantal partnerships aan, waaronder deze eerste met Ubeeo.” Recruitment Tech Masters, niet toevallig af te korten tot RTM, als knipoog naar de Rotterdamse roots, wil vooral grote organisaties zo goed mogelijk helpen bij de keuze voor de juiste technologie op het gebied van recruitment en de realisatie daarvan.
De krachten gebundeld
Zowel Daan als Patrick zijn bekende namen binnen de branche. Beiden zijn zo’n 15 tot 20 jaar actief in recruitment. “We werden vaak voor dezelfde opportunities gevraagd,” licht Daan toe. Ze besloten de krachten te bundelen, in plaats van elkaar te beconcurreren. “Daardoor werken we allebei aan de opdrachten die ons het best liggen. En kunnen we meer capaciteit bieden dan wanneer je dat allebei zelfstandig doet.” Bovendien trok het nieuwe bedrijf al snel twee extra consultants aan, en liggen er plannen voor meer uitbreiding.
Strategie, selectie, implementatie en optimalisatie
Recruitment Tech Masters adviseert over strategie, helpt bij de selectie, ondersteunt bij de implementatie en biedt professionele expertise voor de optimalisatie van recruitment technologie. Dat is hard nodig bij veel grote organisaties, legt Daan uit. Hij vertelt: “Wat doe je bijvoorbeeld met oude technologie? Of bij een nieuw team, of na een overname? Het is dan belangrijk om opnieuw te bepalen hoe het ideale technologische landschap eruitziet.”
Daar helpt het bedrijf bij, vanuit zowel de expertise met recruitment technologie, de jarenlange ervaring en de goede contacten met diverse leveranciers. “We kennen de leveranciers goed, omdat we daardoor tot in detail kunnen adviseren en begeleiden.” Tegelijkertijd werkt het bedrijf 100% onafhankelijk. “We zouden onszelf direct in de vingers snijden als we dat niet deden. Daarom betaalt de klant voor onze consultancydiensten, en ontvangen we nooit fees of andere voordelen van welke leverancier dan ook,” vult hij aan.
Handige templates voor de klant
De dienstverlening door RTM valt eigenlijk op te knippen in twee delen:
- Strategie en selectie, om klanten te helpen het recruitment technologie landschap goed in te richten en tot de juiste keuze van recruitment tools te komen.
- Implementatie en optimalisatie, om klanten te helpen optimaal gebruik te maken van de nieuwe recruitment technologie.
“In alle gevallen werken we aan de klantzijde. We kennen de leveranciers, maar bieden de expertise, ervaring en capaciteit die bij de klant veelal ontbreekt.” Dat leveranciers daar blij van worden merkt Daan al een tijdje. “Wij helpen klanten de juiste vragen te stellen aan leveranciers. En bijvoorbeeld bij het opstellen van een programma van eisen en wensen, om een goede aanbesteding in de markt uit te zetten.”
Heel concreet ontwikkelde RTM bijvoorbeeld templates op basis van best practices, zowel voor de selectie van een ATS als bijvoorbeeld het bouwen van een werken bij-website. Dat helpt klanten om de juiste informatie uit te vragen, en bijvoorbeeld om wedervragen door leveranciers te voorkomen.
Ook leveranciers zijn daarmee geholpen, waardoor ook Ubeeo profiteert van de samenwerking. Daan vertelt: “Zij krijgen legitieme vragen, en kunnen eenvoudiger inschrijven op het programma van eisen en wensen. Tijdens implementaties is vaak al op voorhand veel van de belangrijke informatie beschikbaar. Daardoor lukt het Ubeeo om binnen de beloofde 13 weken live te gaan. Zo creëren we een win-win, voor onze klanten én de leveranciers met wie we samenwerken.”
Samenwerking met Ubeeo
Dat RTM het eerste partnership sluit met Ubeeo is geen toeval. “We kennen elkaar al jaren, zoals dat ook geldt voor een aantal andere leveranciers. Met Ubeeo werken we altijd al heel prettig samen. De lijntjes zijn kort, dus we weten wat we van elkaar kunnen verwachten.”
Daan benadrukt opnieuw hoe hij werkt voor de klant, en dus aan de klantzijde actief is. “Maar het is fijn samenwerken als de leverancier begrijpt wat de klant belangrijk vindt, vanuit de specifieke vragen die wij helpen stellen.”
Uiteindelijk creëert RTM voordelen voor zowel de klant als voor leveranciers zoals Ubeeo. “Onderaan de streep maken organisaties betere keuzes, op basis van de juiste gestelde vragen en gevraagde functionaliteiten. Dankzij onze begeleiding verlopen implementaties soepeler en optimaliseren we het gebruik van recruitment technologie. Dat is win-win, en zelfs win-win-win als je meerekent hoe uiteindelijk kandidaten een betere Candidate Experience hebben als ze solliciteren.”
Wat dat betreft is het niet vreemd dat ook Ubeeo enthousiast is over de samenwerking. Eigenaar Leon Buisman vertelt: “De eigenlijke samenwerking gaat al jaren terug. Toen we met Patrick samenwerkten tijdens onze implementatie bij Deloitte. En later toen we met Daan samenwerkten voor een implementatie bij de provincie Zuid-Holland.” Het tekent de ervaring die de twee specialisten hebben, die besloten de krachten te bundelen. “Met RTM combineren ze diepgaande tech-kennis en jarenlange publieke én corporate-ervaring. Dat maakt ze de beste partij om organisaties voor te bereiden en te begeleiden bij de keuze voor een ATS en de implementatie daarvan.” Onderaan de streep zoekt Ubeeo partners die helpen de implementatie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Leon besluit: “Dat is win-win-win, namelijk voor de klant, voor RTM én voor ons als leverancier. Dankzij deze samenwerking is echt iedereen beter af.”