Je wilt jouw kandidaten een goede Candidate Experience bieden. Aan de andere kant wil je het liefst alles van ze weten, heb je belangrijke documenten nodig en bedank je ze natuurlijk voor hun eerste inzet. Maar, is dat wel de juiste manier om ze daadwerkelijk de beste ervaring te bieden?
Data biedt het belangrijkste bewijs om daarin een keuze te maken. Waarmee je tegen jouw intuïtie ingaat, of om het een keer anders aan te pakken. En de ervaring van kandidaten daadwerkelijk te verbeteren, om ze online de beste Candidate Experience te kunnen bieden. Door met een grote boog om de belangrijkste valkuilen heen te lopen.
Valkuilen: voorkom deze veelgemaakte fouten
Benieuwd naar de veelgemaakte fouten bij organisaties? We zetten er 3 voor je op een rij:
- Te veel vragen stellen
- Meteen om documenten vragen
- Bedanken in plaats van stimuleren
1. Stel niet meteen te veel vragen
Je wilt het liefst alles van je kandidaat weten. Om een zo rijk mogelijk profiel op te bouwen, waaraan je goed kunt zien wie voor welke functie geschikt zou kunnen zijn. Om de beste match te kunnen maken, waar je simpelweg meer informatie voor nodig hebt.
Maar, is het belangrijk om dat al bij het eerste contact te vragen? Stel je voor dat we je een uitvoerige lijst met 25 vragen zouden toesturen, voordat we je vertellen wat we bij Ubeeo voor je kunnen betekenen. Om uit te zoeken voor welke organisatie je werkt, op welke manier je de recruitment nu doet en welke systemen jullie gebruiken. Met welke resultaten en wat je daarin precies zou willen verbeteren. De kans is klein dat je al die vragen invult, voordat we een eerste keer contact hebben gehad.
Stel kandidaten daarom ook niet te veel vragen. Zelfs als je graag meer zou willen weten. Benut in plaats daarvan de kracht van psychologische commitment. Zoals inlogschermen die je eerst vragen om de gebruikersnaam. En daarna pas om het wachtwoord. Waarmee ze het in extreme vormen doorvoeren, om je niet te veel in één keer te vragen.
Eenmaal de eerste stap gezet ben je meer geneigd om ook de tweede te zetten. Dus stel je een paar algemene vragen over de kandidaat? Dan zal je merken dat je daarna verder kunt vragen. Omdat de kandidaat de eerste stap heeft gezet. En het in onze natuur zit om er daarna mee door te gaan.
2. Vraag nog niet om documenten
Steeds meer kandidaten solliciteren op een mobiel apparaat. Maar liefst ruim 45% van alle sollicitaties vindt plaats op een smartphone of een tablet. Waarvan verreweg de meesten op een smartphone.
We solliciteren het liefst mobiel, bijvoorbeeld als we onderweg zijn of met onze smartphone op de bank zitten. Dankzij de schermen die groter zijn geworden, de uitstekende mobiele browsers en om te voorkomen dat we daarvoor de computer moeten opstarten.
En wat is dan de belangrijkste bottleneck? Weinig kandidaten hebben hun cv mobiel beschikbaar. De PDF staat ergens lokaal opgeslagen op de harde schijf van de computer, dus uploaden vanaf een smartphone is er niet bij.
Vraag nog niet om documenten zoals het cv of een motivatiebrief. En wil je er toch om vragen in de procedure? Maak het een vrijwillig veld, dat kandidaten ook later kunnen aanvullen. Om te voorkomen dat ze niet door kunnen met de sollicitatie, waardoor de goede Candidate Experience als een kaartenhuis in elkaar zakt.
3. Bedankt niet, maar stimuleer
Heeft de kandidaat de eerste stap gezet, door het beperkte aantal vragen te beantwoorden? Je wilt diegene daarvoor natuurlijk bedanken, om aan te geven dat je de moeite waardeert.
Toch blijkt het belangrijk om juist op dat moment in te gaan tegen je intuïtie. Door de kandidaat niet te bedanken voor de gedane moeite. Maar door die te stimuleren om ook de volgende stap te zetten. Om de volgende vragen te beantwoorden, een afspraak in te plannen of een document zoals het cv te uploaden.
Een bedankje na de eerste stap motiveert niet of nauwelijks om ook de tweede te zetten. We worden graag bevestigd in onze keuzes en ons gedrag, en alleen op die manier zullen we daarmee doorgaan. Pas als we een beloning, waardering of erkenning ontvangen zullen we het gedrag opnieuw vertonen.
Feliciteer of complimenteer de kandidaat met de eerste stap. Door aan te geven dat die ‘goed bezig’ is, een ‘belangrijke eerste stap gezet heeft’ of ‘op de goede weg’ is. Waarmee je stimuleert en motiveert om door te gaan. Zodat je de volgende vragen kunt stellen, een afspraak kunt plannen of het cv binnenkort kunt verwachten.
Goede Candidate Experience: neem hobbels weg
De beste Candidate Experience aanbieden? Neem belangrijke hobbels weg, door nog niet te veel vragen te stellen en het cv nog niet verplicht te laten uploaden. En door na te denken over stimulerend taalgebruik. Voor effectieve communicatie naar jouw kandidaten.
Benieuwd naar onze ervaringen op basis van data? We adviseren je graag over de beste Candidate Experience, waarmee je de belangrijkste hobbels als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Neem contact met ons op, we horen graag van je.